Bruk spillifisering (gamification) for å gjøre det gøy å utvikle seg!

Gamification i Grade kan du bruke hvis du vil styrke visse atferder. Det er en måte å f.eks. øke læring, motivasjon, engasjement, lagånd eller for å bryte ned store mål i mindre deler.

Du kan bruke utmerkelser, poeng og poengtavler for å bygge opplevelsen av lek og spill rundt læringen.

Utmerkelser fungerer som digitale merker - badges - som man tildeles etter å ha gjennomført visse aktiviteter i plattformen.

Poengtavler - En visning som viser toppresultater i en konkurranse som er individuell eller lagbasert. Poeng kan legges inn som enkle poeng, men de kan også tildeles som kompetansepoeng eller engasjementspoeng, og i disse tilfellene multipliseres poengene innenfor respektive kategori for å gi et vektet resultat.

Å jobbe med gamification i lag er motiverende for mange som drives av konkurranseelementet. For å unngå fokus på feil ting, er det viktig at du sørger for å ikke styrke negative atferder, og f.eks. sette belønning for hurtighet når det du ønsker er nøyaktighet. En poengtavle skal f.eks. ha et tydelig formål, en målgruppe som liker konkurranseelementet, og du skal selvfølgelig ha god oppfølging og tilbakemeldingssløyfe på aktiviteten!

Utmerkelser
- Utmerkelser opprettes under menyen Gamification på administrasjonssiden.
- Til utmerkelsen kobles en regel, basert på en aktivitet i Grade. Utmerkelsen må ha status Aktiv for å kunne brukes.
- En utmerkelse kan også tildeles av sjefen.
- I Portalinnstillingene aktiverer du menyen Utmerkelser.

Poengtavle
- Poengtavle opprettes under menyen Gamification på administrasjonssiden.
- Man velger konkurransetype og poengtype for tavlen, og setter evt. levetid på poengene.
- Regler kobles, basert på en aktivitet i Grade.
- Deltakere og enheter kobles.