Gamification i Grade kan du använda om du vill stärka vissa beteenden. Det är ett sätt att t.ex. öka lärande, motivation, engagemang, laganda eller för att bryta ner stora mål i mindre delar.
Du kan använda utmärkelser, poäng och poängtavlor för att bygga upplevelsen av lek och spel kring lärandet.
Utmärkelser funkar som digitala märken - badges - som man tilldelas efter att ha genomfört vissa aktiviteter i plattformen
Poängtavlor - En vy som visar toppresultat i en tävling som är individuell eller lagbaserad. Poäng kan läggas in som enkla poäng, men de kan också tilldelas som kompetenspoäng eller engagemangspoäng, och i dessa lägen multipliceras poängen inom respektive kategori för att ge ett viktat resultat.
Att arbeta med gamification i lag är motiverande för många som drivs av tävlingsmoment. För att undvika fokus på fel saker, är det viktigt att du ser till att inte stärka negativa beteenden, och t.ex. sätta belöning för snabbhet när det du vill ha är noggrannhet. En poängtavla ska t.ex. ha ett tydligt syfte, en målgrupp som gillar tävlingsmomentet, och du ska såklart ha bra uppföljning och återkopplingsloop på aktiviteten!
Utmärkelser
- Utmärkelser skapas under menyn Gamification i administrationssidan.
- Till utmärkelsen kopplas en regel, baserat på en aktivitet i Grade. Utmärkelsen måste ha status Aktiv för att kunna användas.
- En utmärkelse kan också tilldelas av chefen.
- I Portalinställningarna aktiverar du menyn Utmärkelser.
Poängtavla
- Poängtavla skapas under menyn Gamification i administrationssidan.
- Man väljer tävlingstyp och poängtyp för tavlan, och sätter evt livslängd på poängen.
- Regler kopplas, baserat på en aktivitet i Grade.
- Deltagare och enheter kopplas